مقالات

مراقبت از پوست در فصل پاییز

مراقبت از پوست در فصل پاییز

چگونگی مراقبت از پوست در فصل پاییز

مراقبت از پوست در فصل پاییز، یکی از اصول اساسی در روتین­ های پوستی محسوب می­شود. البته مراقبت از پوست، تنها به فصل پاییز محدود نمی­شود و در هر فصلی انجام آن توصیه می­شود.

جالب است بدانید که هر فصل، روتین پوستی مخصوص به خود دارد و باید مطابق با شرایط، تغییر کند. مراقبت از پوست در فصل پاییز، اصول و قوانین خاصی دارد که رعایت نکردن آن می­تواند سبب بروز مشکلاتی در پوست و در نهایت آسیب به آن شود.

بسیاری از افراد درباره مراقبت از پوست در فصول مختلف سال اطلاعی ندارند و در هر فصل، یک روتین پوستی مشابه را دنبال می­کنند. به همین سبب مدام از وضعیت بد پوست خود گله و شکایت دارند.

اما این پرسش در اینجا مطرح می­شود که مراقبت از پوست در فصل پاییز چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم به روتین پوستی پاییز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را همراهی کنید.

نیازمندی­ های پوست در فصول مختلف

مراقبت از پوست

هنگامی که صحبت از روتین پوستی در فصول مختلف به میان می­آید، عده­ای این پرسش در ذهنشان ایجاد می­شود که چرا باید با آمدن فصل جدید، روتین پوستی خود را تغییر دهند؟ آیا تغییر روتین پوستی امری ضروری است؟

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که با این پرسش­ها روبه­رو شده­اید اما نمی­دانید چگونه باید آن را رعایت کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

پوست به عنوان سپری دفاعی برای بدن است که آن را در برابر ورود و حمله انواع باکتری­ها و عفونت­ها حفظ می­کند. بنابراین مراقبت از آن اهمیت ویژه­ای دارد.

لازم به ذکر است که پوست در هر فصل، نیازهای مخصوصی دارد اما در فصول سرد سال، مراقبت ­هایی به مراتب بالاتر می­طلبد. سرما، یکی از عواملی است که سبب می­شود پوست دچار خشکی و حتی آسیب­های شدید تری شود. بدین سبب، باید از محصولات مراقبتی ویژه­ای استفاده کرد.

تاثیر فصل پاییز بر پوست

بسیاری از افراد با وارد شدن به فصل سرما، مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن پوست و جوش زدن را تجربه می­کنند و از این بابت شکایت دارند. یکی از مهم­ترین عواملی که سبب بروز چنین اتفاق­هایی در پوست می­شود، سردی هوا است.

سرما سبب می­شود پوست، رطوبت خود را از دست دهد و به خشکی متمایل شود. در این شرایط، پوست با احساس کم آبی، شروع به ترشح چربی بیش از حد طبیعی می­کند تا بتواند کم آبی خود را جبران کند. همین دلایل کافی است تا دریابید چرا باید با شروع فصل پاییز، روتین پوستی خود را تغییر دهید و بر اساس نیاز فصل پیش روید.

هم­چنین گاهی ممکن است به دلیل سرمای محیط از آب گرم برای شست­وشوی صورت استفاده شود. بهتر است بدانید که استفاده از آب گرم برای شستن صورت، PH پوست شما را از حالت طبیعی خارج می­کند و سبب خشکی بیش از حد آن می­شود.

استفاده از آبرسان و مرطوب­کننده­های قوی، یکی از اصول اولیه روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز است. با رعایت این نکات ساده نه تنها پوست شما دچار خشکی نمی­شود چه بسا لطافت خود را بیش از پیش حفظ می­کند.

روش­های مراقبت از پوست در فصل پاییز

روتین پوستی

  • تمیز کردن پوست از آلودگی

نخستین گام مهم در آغاز یک روتین پوستی پاییزی، شست­وشوی پوست با یک پاک­کننده ملایم است. در این فصل به دلیل حساسی بالاتر پوست و خشکی، بهتر است از شوینده­هایی استفاده کنید که در عین ملایم بودن، پوست را به خوبی تمیز کنند.

استفاده از شوینده­­های خشن نه تنها به بافت پوست آسیب می­زند سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست و در نهایت خشکی آن می­شود. بنابراین شوینده­ای را انتخاب کنید که در عین از بین بردن سبوم اضافی به پوست آسیب نزند. پاک نکردن پوست از چربی اضافی به مرور باعث تیرگی و پیری آن می­شود.

  • آبرسانی قوی پوست

یکی از اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز، آبرسانی عمیق است. پوست شما در فصول سرد مانند پاییز و زمستان، خشکی بیشتری را تجربه می­کند، بنابراین به آبرسان و مرطوب­کننده­های قوی­تری نیاز دارد. در صورتی که در فصل تابستان به دلیل تعرق زیاد و تولید چربی باید از آبرسان­ها و مرطوب­کننده­های سبک­تر استفاده کرد.

  • عدم وجود الکل در لوازم آرایشی و مراقبتی

هنگامی که می­خواهید روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز را بچینید، باید ترکیبات آن­ را از نظر وجود الکل بررسی کنید. وجود الکل در این محصولات می­تواند سبب خشکی و خارش پوست شود. ترکیب هوای سرد و الکل موجود در محصولات آرایشی و مراقبتی، می­توانند به پوست شما آسیب بزنند.

  • استفاده از ویتامین C

استفاده از ویتامین C در روتین­­ پوستی هر یک از فصول توصیه می­شود اما در فصل پاییز، یکی از واجبات است. ویتامین سی خاصیت روشن­کنندگی و ترمیم­کنندگی دارد و پوست را به کلاژن سازی بیشتر تحریک می­کند.

گنجاندن ویتامین سی در روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز، سبب می­شود تا آفتاب سوختگی­ها و لک­های ناشی از آفتاب که از تابستان به جا مانده­اند، ترمیم شوند.

  • استفاده از سرم­های پوستی

برای بالا بردن تاثیر روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز، سرم­های پوستی مناسب را در روتین خود قرار دهید. این سرم­ها حاوی ریز مولکول­هایی هستند که به راحتی جذب پوست می­شوند و آن را تغذیه می­کنند.

این سرم­ها کم آبی پوست را جبران می­کنند و باید پیش از آبرسان و مرطوب کننده، روی پوست تمیز استفاده شوند تا تاثیر مطلوبی بر جای بگذارند.

  • لایه برداری پوست

لایه برداری از پوست در این فصل، یکی از اصول مهم روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز محسوب می­شود که از تیرگی و کدری پوست جلوگیری می­کند.

در این فصل برای جذب بهتر محصولات پوستی، بهتر است هفته­ای یک تا دو بار با توجه به نیاز پوست خود، لایه برداری انجام دهید. این کار، سبب حذف لایه­های مرده پوست و در نتیجه جذب بهتر محصولات پوستی می­شود. اما بهتر است بدانید که لایه برداری از پوست خشک و چرب متفاوت است.

برخی بر این باورند که پوست خشک نیازی به لایه برداری ندارد، اما این تنها یک تصور اشتباه است. تمامی پوست­ها نیاز به لایه برداری دارند اما پوست­ها خشک باید در این رابطه کمی احتیاط به خرج دهند.

چنان­چه پوست خشکی دارید و می­خواهید لایه برداری کنید، بهتر است لایه بردارهای شیمیایی را جایگزین لایه بردارهای فیزیکی یا همان اسکراب­ها کنید.

اگر پوست چربی دارید، می­توانید تا دو بار در هفته نیز لایه برداری را انجام دهید. پوست­های چرب به سبب تجمع چربی روی پوست، مستعد جوش و تیرگی هستند بنابراین برای حذف سبوم اضافی باید لایه برداری انجام دهند.

لایه برداری از پوست چرب، پوست را پاکسازی می­کند و باعث جذب بهتر آبرسان­ و مرطوب کننده روی پوست می­شود.

  • استفاده از ضد آفتاب

یکی از مهم­ترین کارها در روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز، استفاده از ضد آفتاب است. البته استفاده از ضد آفتاب نه تنها در پاییز، بلکه در تمامی روزهای سال واجب است و به زمان خاصی محدود نمی­شود.

برخی با تمام شدن فصل گرما، استفاده از ضد آفتاب را نیز کنار می­گذارند در حالی که استفاده نکردن از ضد آفتاب در فصول سرد سال مانند پاییز، خشکی پوست را به همراه خواهد داشت.

استفاده از ضد آفتاب به میزانی بااهمیت است که هیچ گاه در طول زندگی خود نباید آن را کنار بگذارید. بهتر است برای مراقبت از پوست از SPFهای 30 به بالا استفاده کنید.

  • مراقبت از لب­ ها

مراقبت از لب­ها نیز در روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز اهمیت ویژه­ای دارد. خشکی و ترک خوردن لب در فصل سرما بسیار رایج است. از آن جایی که لب­ها غده چربی ندارند و نمی­توانند چربی تولید کنند، افراد برای خشک نشدن آن، با زبان لب­ها را تر می­کنند. این کار باعث خشک شدن بیشتر لب­ها می­شود.

گاهی این ترک­ها می­توانند بسیار آزاردهنده باشند و از زیبایی لب­ها بکاهند. بنابراین برای جلوگیری از آن می­توان پوست لب را به وسیله روغن­ها طبیعی یا بالم لب­، آبرسانی کرد.

  • مراقبت از دست­ ها

روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز تنها به پوست صورت محدود نمی­شود. دست­ها نیز در روتین مراقبتی این فصل جای خود را دارند و باید از آن­ها مراقبت کرد.

در این فصل به دلیل سرما و شست­ وشو، دست­ها دچار خشکی می­شوند بدین سبب باید به وسیله نرم­کننده­ها و لوسیون­ها قوی، رطوبت را به آن بازگردانید.

گاهی پوست دست­ها به دلیل شست­وشوی زیاد به اندازه­ای خشک می­شوند که برخی از کرم­ها آن چنان که باید، روی آن تاثیری ندارند. در این زمان بهتر است به سراغ روغن­های کوتیکول بروید. این روغن­ها که به طور معمول از ترکیب چند روغن و کره گیاهی، ویتامین­ ها و اسید سیتریک ساخته می­شوند، نرم­کننده­ای بسیار قوی برای پوست دست و اطراف ناخن محسوب می­شود.

  • مراقبت از پوست پا

پوست پا به دلیل برخورد با زمین یا قرار گرفتن زیاد در کفش، گاهی بسیار خشن و زبر می­شوند. اگر خشکی پا شدید شود منجر به ترک پا می­شود و ظاهر نازیبایی به آن می­بخشد.

به همین سبب لایه برداری از پاها را جدی بگیرید و این کار را به صورت منظم و مداوم در روتین مراقبت از پوست فصل پاییز بگنجانید. می­توانید برای نرم ماندن پا پس از لایه برداری از کرم­های قوی پا، روغن­ها و وازلین استفاده کنید.

  • استفاده از لوسیون بدن

پوست بدن نیزهمانند پوست صورت به مراقبت نیاز دارد و در فصل سرما خشک و آسیب­پذیرمی­شود. بنابراین باید لوسیون بدن را در روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز خود قرار دهید.

برای نتیجه بهتر می­توانید پس از حمام کردن، هنگامی که بدن هم­چنان رطوبت دارد، مقدار کافی لوسیون بدن را به ویژه در نواحی خشک­تر مانند آرنج، زانو و قوزک پا بمالید. با این کار از خشکی پوست جلوگیری می­کنید و همیشه پوست شاداب و باطراوتی خواهید داشت.

البته توجه داشته باشید که در کنار استفاده از لوسیون با مصرف آب کافی، میوه و سبزیجات می­توانید پوست بدن و صورت خود را به طور مداوم هیدراته نگه دارید.

  • حمام نکردن با آب داغ

در فصل پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا، حمام کردن با آب داغ برای برخی بسیار لذت­بخش است. اما استفاده از آب داغ برای شستن صورت و حمام کردن باعث از بین رفتن چربی مفید پوست و در نهایت خشکی آن می­شود.

استفاده نکردن از آب داغ برای شست­وشوی پوست می­تواند تاثیر مثبتی در روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز داشته باشد.

  • شست ­وشوی براش­های آرایشی

یکی از نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز، شستن براش­های آرایشی به صورت منظم است. ممکن است با خود بگویید که شستشن براش­های آرایشی با فصل پاییز چه ارتباطی دارد؟

نظافت ابزار آرایشی و مراقبتی یک اصل مهم است که تنها مختص فصل پاییز نیست و باید در تمامی فصل­ها رعایت شود.

عدم نظافت به موقع براش­ها سبب جوش، آکنه وحساسیت­های پوستی می­­شود. در فصل پاییز نیز به دلیل خشکی و حساسیت بالای پوست، ممکن است این کار سبب تشدید آن شود.

در این بخش با مجموعه کارهای روتین مراقبت از پوست در فصل پاییز آشنا شدید. بهتر است بدانید که پوست انسان در هر فصل، نیاز ویژه­ای دارد که باید به آن توجه شود. در فصل پاییز و البته زمستان نیز به دلیل سرمای هوا، پوست به خشکی تمایل بیشتری دارد.

پوست خشک نیز به دلیل آسیب­ پذیری بالاتر، بیشتر در معرض پیری و شلی قرار می­گیرد؛ زیرا نبود رطوبت کافی در پوست، سبب پیری و افتادگی پوست می­شود. داشتن یک روتین پوستی منظم و مناسب و استفاده از روش­های تهاجمی و غیر تهاجمی پوستی، می­تواند از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری کند.

اندولیفت

لیزر آندولیفت یکی از بهترین روش­های حال حاضر برای از بین بردن علائم پیری و شلی پوست است که پوستی جوان و شاداب را به شما هدیه می­دهد.

در این روش اجرای صورت لیفت و به سمت بالا کشیده می­شوند و کم­ترین میزان تهاجم در پوست دخیل است به همین سبب یکی از بهترین روش­های جوانسازی به شمار می­رود. استفاده از روش آندولیفت بدون بی حسی، بیهوشی، دوران نقاهت و برش­های جراحی است و اگر توسط پزشک متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

لیزر آندولیفت در مطب دکتر رفیعی با بهترین متد و دستگاه ایتالیایی اجرا می­شود. این دستگاه در طول سال­هایی که برای رفع پیری و شلی پوست استفاده می­شود، توانسته است دگرگونی عظیمی در این صنعت ایجاد کند و نتایج مثبت و قابل قبولی از خود ارائه دهد.

امتیاز به این صفحه
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *