مقالات

معرفی روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی

در بیشتر موارد چروک‌ های ساده یا حتی جزئی پیشانی ناخوشایند به نظر می‌رسند. با این حال، این خطوط قابل مشاهده در واقع بسیار رایج هستند. این مسئله با تولید کلاژن پوست در ارتباط مستقیم قرار می‌گیرد. روش‌ های از بین بردن چین و چروک پیشانی می‌ توانند شما را از شر انواع چین و چروک خلاص کنند.

روش‌ های خانگی از بین بردن چین و چروک پیشانی

  • برای شناخت روش‌ های از بین بردن چین و چروک پیشانی با تکنیک‌ های خانگی شروع کنید. یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی، استفاده از رتینول است. این ماده کلاژن را تحریک کرده و باعث مقاومت پوست در برابر چین و چروک می‌شود. استفاده از رتینول، حداقل سه ماه طول ‌می‌کشد تا نتایج صاف کردن پوست را نشان دهد. از طرفی این محلول ‌می‌تواند پوست شما را حساس کند، بنابراین هنگام استفاده از محصولات رتینول، مرطوب کردن پوست و استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مهم است. زنان باردار یا شیرده نباید رتینول مصرف کنند، زیرا به طور بالقوه ‌می‌تواند به نقایص مادرزادی منجر شود.
  • اگر به دنبال یک جایگزین طبیعی برای رتینول هستید، روغن گل سرخ استفاده کنید. این روغن سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را ‌ارائه می‌کند.
  • ماسک‌های توت‌فرنگی و آبلیمو با توجه به اینکه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ هستند، می‌توانند جزو روش‌های خانگی از بین بردن چین و چروک پیشانی باشند.
  • ماسک روغن زیتون، ماسک سفیده تخم‌مرغ (با خاصیت لیفتینگ طبیعی)، ماسک ماست و میوه (ماسک دارای باسیل است)، ماسک قهوه، ماسک موز، ماسک آلوئه‌ورا و… می‌توانند تاثیر زیادی در درمان یا پیشگیری از چین و چروک داشته باشند. برخی از چین و چروک‌ها منشأ ژنتیکی دارند. با این حال عواملی همچون سبک زندگی غلط، عدم مراقبت‌های پوستی، عدم پاکسازی صورت، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شکل طولانی، خشکی پوست و… می‌توانند پیری پوست را تسریع کنند. آبرسان‌ها یکی از عواملی هستند که به‌خوبی از پیری پوست صورت جلوگیری می‌کنند. آلوئه‌ورا یک آبرسان قوی است و به هیدراته شدن پوست شما کمک زیادی می‌کند. بهتر است این ماسک‌ها به شکل روتین و منظم استفاده شوند.
  • یکی دیگر از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی، اسید هیالورونیک است که به طور موقت خطوط پیشانی را از بین می‌برد. به دنبال استفاده از محصولات دارای اسید هیالورونیک باشید، چرا که آن‌ها می‌توانند باعث آبرسانی به پوست شوند.
  • ابزارها و دستگاه‌های خانگی مانند نور درمانی میکروجریان و سنگ گواشا کارایی محدودی در درمان چین و چروک‌های پیشانی دارند. با این حال در بیشتر موارد به‌عنوان روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی پیشنهاد می‌شوند.

از چین و چروک پیشانی جلوگیری کنید

چین و چروک پیشانی در اثر عوامل زیادی مانند افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استرس زیاد ایجاد ‌می‌شود. شما ‌می‌توانید با استفاده از محصولات موضعی، مدیریت استرس، ترک سیگار یا انجام درمان‌های مختلف، از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید یا آن‌ها را کمتر به چشم بیاورید. استفاده دقیق از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه، استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها و استفاده از رتینول یا رتینوئید موضعی راه‌های بسیار خوبی برای جلوگیری از چین و چروک پیشانی هستند.

  • چین و چروک پیشانی بخشی طبیعی از پیری است و به دلیل از بین رفتن کلاژن اتفاق می‌افتد.
  • برای پیشگیری از چین و چروک پیشانی، رتینول، مرطوب‌کننده و تزریق بوتاکس را امتحان کنید.
  • برای جلوگیری از چین و چروک پیشانی در آینده، روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید، سیگار را ترک کنید و استرس خود را مدیریت کنید.

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که پوست را سفت نگه ‌می‌دارد. اگرچه افزایش سن باعث کاهش تولید کلاژن در بدن می‌شود، اما عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دود سیگار نیز می‌تواند به فیبرهای کلاژن در بدن آسیب برساند. این موضوع روند پیری را تسریع کرده و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

1. روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید

وقتی در مقابل اشعه ماوراء بنفش  (UV)  خورشید قرار می‌گیرید، پوست شما خراب می‌شود. این موضوع آسیب به کلاژن را تسریع ‌کرده و علائم پیری را تقویت ‌می‌کند.

مطالعات به طور مداوم فواید استفاده از کرم ضد آفتاب را در کاهش نه تنها [خطر] سرطان پوست، بلکه همچنین پیری پوست نشان داده‌اند. ضد آفتاب باید هر روز، صرف نظر از فصل سال استفاده شود. همچنین باید هر 2 ساعت یک بار در طول روز تمدید شود.

طبق گفته آکاد‌می ‌پوست آمریکا  (AAD)، شما باید یک ضد آفتاب با SPF 30   یا بالاتر استفاده کنید تا محافظت قابل توجهی در برابر اشعه‌های مضر خورشید داشته باشید. بهتر است از ضد آفتاب فیزیکی با اکسید روی 9 درصد یا بالاتر استفاده کنید.

2. سیگار را ترک کنید

نیکوتین موجود در سیگار، جریان اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌های پوست کاهش می‌دهد که این موضوع، پیری پوست را تسریع می‌کند و باعث چین و چروک‌های زودرس می‌شود. بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2019 که شامل افراد سیگاری و غیرسیگاری بود، سیگار کشیدن پوست را به‌ویژه در ناحیه پیشانی انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست باعث افتادگی پوست ‌می‌شود. در واقع سیگار کشیدن می‌تواند منجر به تجزیه کلاژن شود. در این حالت، خطوط پیشانی و چین و چروک‌ها بیشتر ظاهر می‌شوند.» هر چه مدت طولانی‌تری سیگار بکشید، خطر پیری زودرس پوست را افزایش ‌می‌دهید. با این حال، با ترک سیگار ‌می‌توانید تا حدودی از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید.

3. استرس را مدیریت کنید

استرس مزمن ممکن است باعث ایجاد چین و چروک شود، زیرا هورمون استرس یعنی کورتیزول، ‌می‌تواند تولید کلاژن را کاهش دهد، علاوه بر این، انجام مکرر حالات چهره مرتبط با استرس، مانند درهم کردن ابروها، باعث عمیق‌تر شدن چین و چروک‌ها می‌شود.

هیچ روش پزشکی برای جلوگیری از پیری پوست ناشی از استرس وجود ندارد، اما خواب کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ‌می‌تواند به مدیریت استرس و جلوگیری از تشدید پیری پوست کمک کند.

4. از مرطوب‌ کننده‌ ها استفاده کنید

پوست پیر در حفظ رطوبت چندان موفق عمل نمی‌کند. در نتیجه، پوست کم آب ‌می‌شود. این موضوع باعث ‌می‌شود خطوط و چین و چروک‌ها بیشتر به چشم بیایند. با استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها، به‌ویژه محصولات حاوی مواد فعال که پوست را آبرسانی و نرم می‌کنند، مانند نرم‌کننده‌ها می‌توانید با چین و چروک‌های ناشی از کم‌آبی پوست مبارزه کنید. مرطوب‌کننده‌ها یا سرم‌های حاوی مرطوب‌کننده مثلاً اسید هیالورونیک، می‌توانند آب را به سمت پوست بکشند و حجم پوست را افزایش دهند.

نکته مهم: بهتر است زمانی که صورت‌تان هنوز مرطوب است، از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید، مثلاً بعد از شستشوی صورت یا دوش گرفتن – تا محصول بتواند آب را در پوست حبس کند.

روش‌ های از بین بردن چین و چروک پیشانی با متدهای کلینیکی

روش‌های کلینیکی از بین بردن چین و چروک پیشانی می‌توانند به شکل خانگی یا کلینیکی باشند. ممکن است بتوانید ظاهر چین و چروک را با روش‌های کلینیکی کاهش دهید:

  • لایه‌برداری با لیزر یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی است. در این روش، لیزر لایه بیرونی پوست را برداشته و لایه زیرین را برای تحریک رشد کلاژن گرم ‌می‌کند. این روش در درمان چین و چروک‌های ریز موثر است.
  • میکرودرم ابریژن، روشی با حداقل تهاجم است که با اسپری کردن کریستال‌های ساینده روی صورت و برداشتن لایه ظریفی از پوست، چین و چروک‌ها را کاهش ‌می‌دهد.
  • میکرونیدلینگ یکی دیگر از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی است که در آن متخصص پوست از سوزن‌های نازک و استریل برای سوراخ کردن پوست و ایجاد زخم استفاده ‌می‌کند و به طور موثر تولید کلاژن را افزایش ‌می‌دهد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چهار درمان میکرونیدلینگ که با فاصله یک ماه از هم انجام شد، توانست خطوط ظریف و چین و چروک را در افراد 35 تا 75 ساله با علائم پیری صورت بهبود ‌بخشد.

تزریق بوتاکس انجام دهید

بوتاکس و سایر تزریقات نوروتوکسین جزو روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی پیشرفته هستند. کاهش‌دهنده‌های تزریقی چین و چروک با شل کردن زیر پوست عمل می‌کنند. اساساً، اگر دیگر نتوانید حالت چهره را ایجاد کنید، پوست شما قادر به ایجاد چین و چروک نخواهد بود. این نتایج معمولاً تا چهار ماه دوام می‌آورند، اما اگر خطوط چین و چروک شما خیلی عمیق هستند، روش‌های دیگر را امتحان کنید.

تزریق بوتاکس ‌می‌تواند به طور موثر ظاهر چین و چروک را بهبود بخشد.

 انقباضات کوچک عضلانی ناشی از حالات صورت باعث ایجاد چین و چروک در پوست ‌می‌شوند. این انقباضات به‌مرور زمان به چین و چروک تبدیل خواهند شد‌. بوتاکس چین و چروک‌ها را با آرام کردن حرکت ماهیچه‌ای که منجر به حالت [صورت] می‌شود، کاهش می‌دهد و در نتیجه از تشکیل یا عمیق‌تر شدن خطوط صورت جلوگیری می‌کند. هزینه بوتاکس بسته به مناطق مورد توجه و مقدار محصول مورد استفاده متفاوت است. اثرات این روش دائمی نیست و ممکن است پس از حدود سه تا شش ماه از بین برود.

 

 از کرم‌ های ضد چروک استفاده کنید

کرم‌های ضد چروک می‌توانند یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی باشند. کرم‌های ضد چروک بدون نسخه بسته به مواد فعال و مدت زمانی که از آن‌ها استفاده ‌می‌کنید، ممکن است در کاهش چین و چروک موثر باشند. بهترین ترکیبات مبارزه با چین و چروک در محصولات مراقبت از پوست مانند کرم ضد چروک عبارتند از:

  • قوی‌ترین ماده موجود برای مبارزه با چین و چروک رتینول است. این ماده تبدیل سلولی پوست را تقویت کرده و پوست را به تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌کند. این مسئله به‌نوبه خود باعث کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک ‌می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2007 که شامل 36 شرکت‌کننده مسن بود، نشان داد که استفاده از رتینول موضعی ‌می‌تواند چین و چروک‌های ظریف ناشی از پیری طبیعی را بهبود بخشد.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: استفاده از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C می‌توانند یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی باشند. آن‌ها به محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک ‌می‌کنند، همچنین ‌می‌توانند کلاژن را تقویت کنند. نیاسینامید، نوعی ویتامین B-3    است که خاصیت ارتجاعی پوست و حفظ رطوبت را نیز بهبود ‌می‌بخشد. محصولات حاوی چای یا عصاره هسته انگور معمولا حاوی ترکیباتی با آنتی‌اکسیدان هستند.

با این حال، مزایای کرم‌های ضد چروکOTC   عموماً حداقل و کوتاه‌مدت است، زیرا آن‌ها محصولات آرایشی هستند که تحت آزمایش‌های دقیق برای اثربخشی قرار نمی‌گیرند. بهتر است استفاده از کرم‌های ضد چروک را با سایر روش‌هایی که ظاهر چین و چروک را بهبود ‌می‌بخشند، ترکیب کنید.

انواع لیفت برای از بین بردن چین و چروک پیشانی

روش لیفت با نخ یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی به‌حساب می‌آید. این روش نیمه‌تهاجمی بوده و به کمک نخ‌هایی با برندهای مختلف انجام می‌شود. این نخ‌ها پوست را وادار به ساخت کلاژن می‌کنند.

روش لیفت با جراحی یک روش تهاجمی است و با درمان‌های جراحی انجام می‌گیرد.

روش دیگر نیمه تهاجمی برای از بین بردن چین و چروک، تزریق فیلر است. این مواد به طور موقت چین و چروک‌ها را پر می‌کنند.

لیزر اندولیفت صورت نسبت به سایر روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی جدیدتر است. این روش کاملاً غیر تهاجمی به‌حساب می‌آید و به کمک اشعه‌های لیزر انجام می‌شود. در این روش، ابتدا بی‌حسی موضعی بر روی نواحی تحت درمان تزریق می‌شود. در ادامه اشعه لیزر به اعماق لایه پوست چروک فرستاده خواهد شد.

جمع‌بندی

روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی در 2 گروه کلینیکی و خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند. استفاده از روغن گل سرخ، ماسک‌هایی نظیر ماست و میوه، توت‌فرنگی،آبلیمو، قهوه، عسل، موز، ماساژ پیشانی، ماسک سفیده‌ تخم‌مرغ، استفاده از رتینول، اسید هیالورونیک، استفاده از کرم‌های ضد چروک و… از جمله روش‌های خانگی از بین بردن چین و چروک پیشانی هستند. درمان‌های لیفت همچون فیلر، لیفت با نخ، لیفت با جراحی و لیزر اندولیفت، بوتاکس، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و لایه‌برداری با لیزر از روش‌های کلینیکی از بین بردن چین و چروک هستند.

5/5 - (5 امتیاز)
بازگشت به لیست

یک نظر در “معرفی روش‌های از بین بردن چین و چروک پیشانی

  1. سینا گفت:

    سلام وقت بخیر برای اقایان هم اندولیفت موثر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *