مقالات

10 ماسک میوه‌ای برای جوانسازی پوست در منزل

ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست

ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی از قبیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت عمومی بدن و هچنین زیبایی، شفافیت و درخشش پوست شما هستند. به همین‌ دلیل ماسک‌ میوه‌ای برای جوانسازی پوست بسیار رایج و محبوب هستند. ماسک میوه ای به شما کمک می‌کنند که مواد طبیعی مورد نیاز پوست خود را تامین کنید و از به‌کاربردن سایر محصولاتی که پایه شیمیایی دارند اجتناب کنید. در این مطلب می‌خواهیم ۱۰ عدد از این ماسک‌ های میوه‌ ای ساده و مفید برای پوست را به شما معرفی کنیم. پس با ادامه مطلب همراه باشید.

ماسک میوه ای

موز

موز حاوی ویتامین بی۶، ویتامین سی، پتاسیم و سایر مواد مغذی است که برای کشسانی و تمامیت پوست ضروری هستند. ماسک درست شده از موز، به از بین بردن رنگدانه‌های اضافی پوست کمک کرده و آن را از آسیب خورشید محافظت می‌کند. این ماسک برای پوست‌های خشک و حساس یک ترکیب فوق‌العاده است.

چگونه ماسک موز درست کنیم؟

مواد مورد نیاز شما عبارت است از: نصف موز، نصف قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو.

موز را بکوبید و عسل و آبِ لیمو را به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست خشک بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

* اگر پوست شما خشک است، آبلیمو را از ترکیب حذف کنید.

گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی دارای لیکوپن، آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ویتامین‌های بی، سی و ای است. این مواد با جذب بیشتر اکسیژن، نه تنها باعث تاخیر در پیری پوست می‌شوند که حتی از آن در برابر اشعه‌های مضر ماورابنفش نیز محافظت می‌کنند. گوجه‌فرنگی مانع از تیرگی پوست شده و باعث می‌شود پوست شما روشن‌تر شود.

طریقه درست کردن ماسک گوجه‌فرنگی:

برای درست کردن ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست از گوجه‌فرنگی،‌ به یک عدد گوجه‌فرنگی، یک قاشق غذاخوری اوتمیل و یک قاشق چای‌خوری ماست نیاز دارید.

کافی است گوجه‌فرنگی را در مخلوط کن ریخته و به صورت ترکیبی نرم و یک‌دست در بیاورید. به آن ماست و اوتمیل را اضافه کنید و خمیر به دست آمده را روی صورت و گردن بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس بشویید.

* ماست حاوی اسید لاکتیک است، به همین دلیل اگر پوست حساسی دارید از آن استفاده نکنید.

پرتقال

پوست پرتقال

پوست پرتقال با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی به محافظت پوست در برابر اشعه ماورا بنفش کمک می‌کند. همچنین ترکیبات مختلفی دارد که مانع از پیری زودرس می‌شود. به همین دلیل این ماسک باعث درخشندگی چهره شما می‌شود.

نحوه درست کردن ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست از پرتقال:

مواد مورد نیاز شما شامل سه عدد پرتقال، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چای‌خوری عسل است.

برای درست کردن ماست پرتقال، پوست پرتقال‌ها را بگیرد، آنها را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و به‌خوبی بشویید. آن را پهن کرده و بگذارید زیر نور آفتاب برای سه روز کاملا خشک شوند. پس از آنکه پوست‌ها خشک شدند، آنها را پودر کنید. می‌توانید این پودر را در یک بطری خشک و تمیز برای مصارف بعدی نگهداری کنید. برای ماسک کافی است دو قاشق چای‌خوری از پودر پوست پرتقال را با ماست و عسل مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. پس از ۲۰ دقیقه بشویید.

شیر و خیار

خیار خاصیت فوق‌العاده ضدالتهابی، درمانی و جوانسازی دارد که می‌تواند پوست‌های خشک و کدر را احیا کند. حدود ۹۶ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد که برای مرطوب‌سازی پوست عالی است. خیار به نرم شدن پوست شما و برطرف کردن سوزش و خارش‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین باعث روشن شدن رنگ پوست شما و کم شدن چین‌وچروک‌های آن می‌شود.

طرز تهیه ماسک خیار:

نصف خیار، یک چهارم فنجان شیر، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای موادی است که برای این ماسک به آن نیاز دارید.

پوست خیار را گرفته و آن را در مخلوط‌کن کاملا خرد کنید. عسل و شکر قهوه‌ای را در شیر حل کرده و به پوره خیار اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید و خشک کنید.

* شیر نیز مثل ماست دارای اسیدلاکتیک است، پس اگر پوست حساسی دارید از آن در تهیه ماسک استفاده نکنید.

توت‌فرنگی و شکلات

توت‌فرنگی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن است. ویتامین سی دارد که با دفع رادیکال‌های آزاد باعث تاخیر در پیری زودرس می‌شود. اسید الاژیک موجود در آن رنگ پوست را روشن می‌کند. همچنین در محو کردن و کم کردن نقاط و لک‌های پوستی موثر است. منگنز و آنتی‌اکسیدان‌ها رنگ پوست را ملایم‌تر کرده و اسید آلفا هیدروکسی پوست را لایه‌برداری و سلول‌های مرده را از بین می‌برد، که این امر باعث کاهش چین‌وچروک صورت خواهد شد. رنگدانه‌های آنتوسیانین از پوست در برابر اشعه‌های مضر ماورابنفش محافظت می‌کند. شکلات، به‌ویژه شکلات تلخ، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که استفاده از آن در ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست می‌تواند از پوست شما دربرابر پیری زودرس و خطرات ماورابنفش حفاظت می‌کند.

طرز تهیه ماسک توت‌فرنگی و شکلات:

توت‌فرنگی چهار عدد،‌ پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری،‌ عسل یک قاشق چای‌خوری.

بعد از آنکه توت‌فرنگی‌ها را با مخلوط‌کن به‌خوبی نرم کردید، پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه از آن بر روی پوست صورت خود استفاده کنید. سپس با آب گرم شسته و خشک کنید تا پوستی شفاف و جذاب داشته باشید.

سیب و انگور

سیب با دارا بودن ویتامین سی به ساخت کلاژن کمک می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های قوی و پلی‌فنول‌هایی دارد که از پوست در برابر آسیب اشعه ماورابنفش و پیری محافظت می‌کند. اسید مالیک دارد که پوست را نرم و درخشان می‌کند. همینطور دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی خوبی است. انگور نیز غنی از ویتامین سی است که در ملایم بودن رنگ پوست و کشیدگی آن اثرگذار است. شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی چون فلاونوئید، ‌تانن‌ها و رزوراترول است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و مانع شکل‌گیری چین‌وچروک می‌شود.

* توجه کنید که اگر پوست خشکی دارید از این ترکیب در ساخت ماسک‌های میوه‌‌ای برای جوانسازی پوست استفاده نکنید، چرا که ویتامین سی می‌تواند پوست شما را خشک‌تر کند.

چگونه ماسک سیب و انگور بسازیم؟

نصف سیب و هفت عدد انگور تمام چیزی است که نیاز دارید.

کافی است هر دو میوه را به‌خوبی در مخلوط‌کن هم بزنید تا خمیری نرم و صاف ایجاد شود. سپس آن را روی پوست تمیز بمالید برای ۱ ساعت بگذارید بماند. بعد از آن بشویید و خشک کنید.

انبه

ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست که از انبه تهیه می‌شوند، حاول آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خواص ضدالتهابی روی پوست دارد. همچنین تشکیل شده از بتاکاروتین و ویتامین‌های سی و ای که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد به پوست کمک می‌کند. این مواد مغذی در بهبود سلامت پوست شما موثر است.

طرز تهیه ماسک انبه:

موادی که نیاز دارید شامل یک عدد انبه رسیده و کاملا زرد رنگ است و دو تا سه قاشق چای‌خوری خاک رنگبر‌ (فولر).

پالپ‌های انبه رسیده را جدا کرده و آن را کاملا له کنید تا نرم شود. خاک رنگبر را به آن اضافه و آنقدر ترکیب کنید تا خمیری ضخیم و یکنواخت به دست آید. این خمیر را می‌توانید روی صورت و گردن استفاده کنید. ۳۰ دقیقه زمان دهید و هنگامی که ماسک خشک شد آن را با حرکات دست به صورت دایره‌ای و آرام بشویید.

آناناس

آناناس استوایی را همه به غنی بودن از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شناسند. آناناس همچنین حاوی آنزیمی است که به آن بروملائین گفته می‌شود که در لایه‌برداری از پوست موثر است.

چگونه ماسک آناناس درست کنیم؟

مواد مورد نیاز شما برای این ماسک میوه‌ای عبارت است دو تا سه قاشق غذاخوری آناناس یا آب آناناس تازه و یک قاشق چای‌خوری عسل (عسل اختیاری است، می‌توانید آن را اضافه نکنید).

آناناس خالص یا آب آناناس را در مخلوط‌کن بریزید تا نرم شود. می‌توانید برای رطوبت‌دهی بهتر و مزایای آنتی‌باکتریال از عسل استفاده کنید. مخلوط را به‌طور یکنواخت روی صورت خود بکشید و مواظب باشید که وارد چشم‌هایتان نشود. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت دهید و پس از آن با حرکات آرام و دایره‌ای انگشتان صورت خود را بشویید. سپس خشک کنید و از یک مرطوب‌کننده سبک استفاد کنید.

ماسک میوه ای

ماسک پاپایا و عسل

پاپایا غنی از ویتامین آ و آنزیمی به نام پاپین است که به دفع سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و نیز در روشن‌تر کردن رنگ چهره موثر است. این میوه همچنین حاوی موادی است که باعث کاهش جوش و آکنه می‌شود. این میوه پرخاصیت وقتی با عسل که سرشار از آنتی‌اکسیدان است ترکیب شود، می‌تواند آکنه و جوش را از بین برده و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. پوست را صاف کرده و خطوط ریز روی صورت، جای زخم و جوش‌ها را کمرنگ کند. همینطور مواد مورد نیاز برای رطوبت، درخشش و روشنی رنگ پوست را تامین می‌کند.

طریقه درست کردن ماسک میوه‌ای پاپایا و عسل:

برای این ماسک شما به دو قطعه پاپایا و یک قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید.

کافی است عسل و پاپایا را در مخلوط‌کن بریزید تا یک ترکیب نرم به دست آورید. این مخلوط را به آرامی بر روی پوست تمیز و خشک استفاده کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید و سپس با آب سرد بشویید و خشک کنید. می‌توانید بعد از آن از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

کیوی و آووکادو

آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان است، حاوی کاروتن‌های آلفا و بتا است که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و پوست شما را از آسیب‌های محیطی و علایم پیری محافظت می‌کند. آووکادو همچنین چربی‌های سالمی دارد که برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید هستند و با داشتن ویتامین‌های سی و ای به افزایش سلامت پوست کمک می‌کند. این میوه مقادیر بالایی اولئیک‌اسید دارد که موانع پوستی را برمی‌دارد و راه را برای نفوذ سایر مواد موجود در ماسک باز می‌کند.

کیوی نیز، مثل آووکادو حاوی ویتامین‌های سی و ای و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به افزایش کلاژن و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

نحوه ساخت ماسک میوه‌ای آووکادو و کیوی:

مواد مورد نیاز این ماسک شامل یک عدد آووکادو، یک عدد کیوی و یک قاشق چای‌خوری عسل است.

پوست میوه‌ها را گرفته و آنها را با هم مخلوط کنید. عسل را به آن اضافه کرده و به‌خوبی ترکیب کنید. خمیر به‌دست‌آمده را روی صورت و گردن بمالید و برای ۳۰ دقیقه بگذارید بماند. فراموش نکنید پس از شستن و خشک کردن صورت خود، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

چند نکته مهم

قبل از استفاده از هرگونه ماسک میوه‌ای حتما به این نکات توجه کنید:

  1. حتما ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست را، روی پوست تمیز و لایه‌برداری شده استفاده کنید. لایه‌برداری نه تنها پوست مرده را از بین می‌برد بلکه باعث افزایش گردش خون نیز می‌شود که در این صورت ماسک اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
  2. اطمینان حاصل کنید که میوه‌ها را به‌خوبی له یا با مخلوط‌کن به تکه‌های ریز تبدیل می‌کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را از همه پالپ میوه‌ها داشته باشید.
  3. قبل از استفاده از ماسک صورت همه امور روزمره خود را انجام داده و ذهن خود را آرام کنید. چون برای گذاشتن ماسک باید بی‌حرکت باشید. در این صورت هم از باز شدن و ریختن مواد ماسک جلوگیری کرده‌اید و هم بعد از داشتن یک روز شلوغ، به استراحت و آرامش پرداخته‌اید.
  4. لباس‌های کهنه بپوشید چون ممکن است ماسک‌ روی لباس شما بریزد و آن را آلوده کند.
  5. ماسک را علاوه بر صورت در ناحیه گردن نیز بمالید، این دو قسمت به یک اندازه در معرض عوامل محیطی هستند.
  6. برخی از این میوه‌ها حالت مایع دارند، برای اینکه خمیر ضخیم‌تری داشته باشید و ماسک بهتر روی پوست شما بماند، می‌توانید کمی پودر یا آرد جودوسر به آن اضافه کنید.
  7. بهتر است برای احتیاط قبل از مصرف هر یک ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست،‌ مقدار کمی از آن را به صورت آزمایشی روی پوست قرار دهید. درست است که ماسک میوه‌ای برخلاف ماسک‌های شیمیایی از مواد طبیعی درست می‌شود،‌ بااین‌وجود ممکن است برخی افراد به مواد این ماسک‌ها حساسیت نشان دهند.

سخن پایانی

تمام این ماسک‌های میوه‌ای برای جوانسازی پوست که در بالا آموزش داده شد، از مواد در دسترس و طبیعی تهیه می‌شوند که استفاده از آنها بسیار راحت و خوشایند است. باوجوداین اگر به‌دنبال نتیجه دلخواه در کوتاه‌مدت هستید، باید به راه‌های جایگزین فکر کنید،‌ چرا که این ماسک‌ها را باید به‌طور مرتب و در درازمدت استفاده کنید تا اثرات خود را نشان دهند. سریع‌ترین روش جوانسازی پوست، لیزر اندولیفت صورت است که توصیه می‌کنیم در این مطلب در مورد آن بیشتر بخوانید.

امتیاز به این صفحه
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *