مقالات

درباره روند درمان افتادگی پوست صورت بیشتر بدانید

درمان افتادگی پوست صورت

اصولا افتادگی پوست صورت و چین‌وچروک‌ها از سنین 40 تا 50 سالگی ظاهر می‌شوند. زیرا با افزایش سن، پوست رطوبت و ضخامت خود را از دست می‌دهد. همچنین تولید پروتئین‌های ساختاری آن مانند کلاژن و الاستین کاهش پیدا می‌کند. مشخص شده است که از سن 20 سالگی به بعد، هر سال 1% کلاژن کمتری تولید می‌شود.

متاسفانه اغلب افراد به محض مواجهه با این شرایط، بدون مشورت با پزشک به‌ سراغ محصولات جوانسازی و مراقبت از پوست می‌روند. درحالی‌که برخی از این محصولات می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب، آلرژی‌ و جوش‌های پوستی شوند یا نتایج قابل انتظار را ارائه ندهند.

از این رو، متخصصان پیشنهاد می‌کنند قبل از صرف زمان و پول برای تهیه کرم‌ها و سرم‌ها گران‌قیمتی که در فروشگاه‌ها وجود دارند، از روش‌های خانگی درمان افتادگی پوست صورت استفاده کنید. در مرحله بعد انجام روش‌های کلینیکی مانند هایفوتراپی و لیزر اندولیفت توسط پزشک توصیه می‌شود. در ادامه به شرح جزئیات هرکدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

علل اصلی افتادگی پوست صورت

افتادگی پوست یکی از نشانه‌های اصلی پیری است و بیشتر در صورت دیده می‌شود. سپس گردن، بازوها و سایر نقاط بدن را در بر می‌گیرد. از علل اصلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با افزایش سن، سنتز کلاژن در پوست کندتر و باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و شل شود.
  • بافت همبند در پوست که از غضروف‌ها و استخوان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، با افزایش سن ضعیف می‌شود.
  • چربی‌هایی که به طور یکنواخت در زیر پوست پخش می‌شوند و آن را بالا نگه می‌دارند، به مرور زمان حجم خود را از دست می‌دهند و توده‌هایی تشکیل می‌دهند. این توده‌ها در اثر گرانش زمین شروع به افتادگی می‌کنند.
  • قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید به کلاژن و الاستین موجود در پوست آسیب می‌رساند و باعث تخریب آن‌ها و افتادگی پوست می‌شود.
  • سیگار کشیدن و آلودگی هوا از دیگر عواملی هستند که می‌توانند روند ایجاد چین‌وچروک و افتادگی پوست را تسریع کنند.
  • کاهش وزن سریع و بارداری نیز می‌توانند باعث افتادگی پوست شوند.چ
علل اصلی افتادگی پوست صورت

علل اصلی افتادگی پوست صورت

موثرترین راهکارهای خانگی برای درمان افتادگی پوست صورت

بهتر است قبل از اینکه به دنبال درمان پزشکی باشید، روش‌های خانگی درمان افتادگی پوست صورت را امتحان کنید. جالب است بدانید که طبق شواهد علمی، اغلب آن‌ها موثر هستند.

ماساژ صورت با انواع روغن‌های گیاهی

ماساژ صورت با روغن‌های زیر کمک زیادی به جوانسازی صورت می‌کند:

  • روغن نارگیل
  • روغن خردل
  • روغن رزماری
  • روغن بادام
  • روغن آووکادو
  • روغن زیتون
  • روغن گل پامچال
  • روغن آرگان

بهتر است دو تا سه‌بار در هفته از این روش برای درمان افتادگی پوست صورت استفاده کنید. فقط کافی است که شب‌ها به مدت 10 دقیقه صورت خود را با یکی از این روغن‌ها ماساژ دهید و صبح روز بعد آن را بشویید.

استفاده از انواع ماسک خانگی صورت

استفاده از انواع ماسک خانگی صورت

استفاده از انواع ماسک خانگی صورت

برای درمان افتادگی پوست صورت، می‌توانید به‌راحتی ماسک‌های زیر را در خانه تهیه و هفته‌ای یک یا دوبار از آن‌ها استفاده کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

یک عدد سفیده تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین آلبومین است و می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را تا حد زیادی بهبود بخشد. همچنین به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. عسل رطوبت را به پوست شما باز می‌گرداند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی برای درمان افتادگی پوست صورت است.

ماسک موز

یک موز رسیده را له کنید و به آن چند قطره آب لیمو اضافه کنید. موز به‌دلیل داشتن آهن، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A، B، C و D خاصیت ضدپیری دارد و پوست را صاف و مرطوب می‌کند.

ماسک خاک رس

2 قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با یک قاشق چای‌خوری شیر خشک و کمی آب مخلوط کنید. خاک رس با جذب آلودگی‌های پوست و سفت کردن منافذ آن، کمک زیادی به درمان افتادگی پوست صورت می‌کند. همچنین باعث افزایش سنتز کلاژن می‌شود.

ماسک گوجه و لیمو

یک عدد گوجه را رنده و آب یک عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید. به کمک یک دستمال نرم این ماسک را روی صورت خود بمالید. آب گوجه‌فرنگی تسکین‌دهنده پوست است. همچنین به‌عنوان یک تونر طبیعی، پوست شل و افتاده را سفت می‌کند. حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و رنگ پوست شما را یکدست می‌کند و به آن درخشندگی طبیعی می‌بخشد. آب لیمو برای سفت کردن پوست مفید است و ویتامین C موجود در آن به سنتز کلاژن کمک می‌کند.

ماسک ماست

چند قطره آب لیموترش را با 2 قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و این ترکیب را به کمک دستمال روی پوست صورت خود بمالید. اسید لاکتیک موجود در ماست منافذ پوست را کوچک می‌کند و برای درمان افتادگی پوست صورت مفید است.

بعد از تهیه هرکدام از این ماسک‌ها، بلافاصله آن‌ را روی نواحی مختلف صورت بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

استفاده از انواع اسکراب خانگی صورت

استفاده از انواع اسکراب خانگی صورت

استفاده از انواع اسکراب خانگی صورت

از بهترین انواع اسکراب خانگی برای درمان افتادگی پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اسکراب قهوه

2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید تا ذوب شود. سپس یک‌چهارم فنجان دانه‌های قهوه، یک‌چهارم فنجان شکر و نصف قاشق چای‌خوری دارچین را با هم ترکیب کنید و روغن نارگیل خنک‌شده را به آن‌ها اضافه کنید. این اسکراب را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای‌شکل، به مدت چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. در نهایت با آب ولرم بشویید.

کافئین موجود در آن باعث سفت و نرم شدن پوست می‌شود. قهوه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که روند پیری پوست را کند می‌کنند. دانه‌های درشت قهوه و شکر پوست را لایه‌برداری می‌کنند. روغن نارگیل پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد.

اسکراب ژل آلوئه‌ورا

یک برگ آلوئه‌ورا را باز کنید و ژل موجود در داخل آن را جمع‌آوری و با یک‌چهارم فنجان شکر مخلوط کنید. این اسکراب را روی تمام نواحی پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. در نهایت با آب بشویید.

آلوئه‌ورا حاوی انواع مواد شیمیایی گیاهی است که سلامت پوست شما را تضمین می‌کنند. در واقع پوست را تسکین می‌دهد، آن را تغذیه می‌کند و از آن در برابر آسیب نوری و در نتیجه پیری محافظت می‌کند. همچنین باعث سفت شدن پوست می‌شود.

اسکراب زاج سفید

یک قطعه کوچک زاج را در آب فرو کنید و آن را به‌آرامی روی پوست خود بمالید. بعد از 20 دقیقه آبکشی کنید. زاج می‌تواند رنگ پوست را روشن‌تر کند و با کوچک کردن منافذ بزرگ پوست به سفت شدن بافت آن کمک کند.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب

برای درمان افتادگی پوست صورت، علاوه‌بر استفاده موضعی از انواع روغن گیاهی، ماسک و اسکراب، باید طبق اصول زیر به وضعیت تغذیه خود نیز توجه کنید:

  • نوشیدن روزانه چای سبز. چای سبز به سم‌زدایی پوست کمک می‌کند. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که تولید کلاژن را به طور طبیعی افزایش می‌دهند.
  • افزایش مصرف پروتئین‌های بدون چربی. مواد غذایی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و پنیر، به بدن شما در ساخت کلاژن و الاستین کمک می‌کنند.
  • افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات. مصرف روزانه پنج تا شش وعده میوه و سبزیجات مانند انواع توت‌ها، انبه، موز، گریپ فروت، آووکادو، هویج، خیار و گوجه‌فرنگی، می‌تواند روند درمان درمان افتادگی پوست صورت را تسریع کند.
  • نوشیدن آب کافی. برای داشتن پوستی سفت و سالم، مصرف 8 تا 10 لیوان آب در روز لازم است.
  • اجتناب از مصرف غذاهای ناسالم و چرب، نوشیدنی‌های غیرطبیعی حاوی مقادیر زیاد شکر، سیگار و الکل

انجام تمرینات یوگا

انجام تمرینات یوگا

انجام تمرینات یوگا

حرکات کششی یوگا با فعال کردن عضلات و افزایش جریان خون، کمک زیادی به درمان افتادگی پوست صورت می‌کنند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که حداقل سه‌بار در هفته، 20 تا 30 دقیقه از وقت خود را صرف این تمرینات کنید.

روش‌های پزشکی برای درمان افتادگی پوست صورت

اصولا پزشکان متخصص پوست و مو یا جراحان پلاستیک، برحسب وضعیت بیمار و شدت افتادگی پوست، از یک یا چند مورد از روش‌های زیر برای درمان استفاده می‌کنند:

  • تجویز رتینوئیدهای موضعی (مشتقات ویتامین A)
  • تجویز آنتی‌اکسیدان‌های موضعی مانند محلول ویتامین C
  • تجویز مکمل‌های حاوی کلاژن
  • تجویز کرم‌های ضدچروک
  • لایه‌برداری پوست با لیزر
  • لایه برداری شیمیایی پوست
  • دِرم ابریژن یا میکرودرم ابریژن
  • تزریق بوتاکس و فیلر پوستی
  • اولتراپی
  • اندو آر اف
  • لیزر آر اف فرکشنال
  • هایفوتراپی
  • لیزر اندولیفت
  • جراحی لیفت صورت

معمولا در ابتدا داروهای موضعی و خوراکی تجویز می‌شوند. در مرحله بعد برای کسب نتایج بهتر از روش‌های غیرتهاجمی مانند تزریق بوتاکس و فیلر پوستی، لایه‌برداری، اولتراپی، درم ابریژن، هایفوتراپی و لیزر اندولیفت استفاده می‌شود. البته درصورتی‌که شدت افتادگی پوست زیاد باشد، لازم است از همان ابتدا جراحی لیفت صورت انجام شود.

هایفوتراپی (HIFU Therapy) یکی از روش‌های موثر برای درمان افتادگی پوست صورت است. در این روش، از انرژی متمرکز امواج فراصوت با شدت بالا برای درمان افتادگی پوست صورت استفاده می‌شود. در واقع تابش انرژی باعث می‌شود که لایه‌های زیرین پوست به سرعت گرم شوند و آسیب سلولی رخ دهد. این آسیب سلول‌ها را تحریک می‌کند تا برای بازسازی، کلاژن و الاستین بیشتری تولید کنند.

هایفوتراپی

هایفوتراپی

لیزر اندولیفت یک روش سرپایی و ایمن برای بازسازی و کاهش شلی پوست است. در این روش، پزشک سعی می‌کند که با وارد کردن میکروفیبرهایی به نازکی یک مو (با ضخامت 200 یا 300 میکرون) به داخل پوست و تابش نور لیزر به ناحیه هایپودرم، تولید کلاژن و ساخت عروق جدید را تحریک کند. همچنین روی لیپولیز و تجزیه چربی‌های تجمع‌یافته زیر پوست برای درمان افتادگی پوست صورت موثر است.

لیزر اندولیفت

لیزر اندولیفت

اخیرا تحقیقات نشان داده‌اند که در اغلب بیماران، می‌توان به‌جای جراحی لیفت صورت از لیزر اندولیفت و هایفوتراپی استفاده کرد. چراکه این روش‌ها به اندازه جراحی موثر هستند!

سخن آخر

بنابراین اگر درمان افتادگی پوست صورت با روش‌های خانگی ممکن نشد، می‌توان به روش‌های نوین پزشکی امیدوار بود. مطمئنا مشورت با پزشک متخصص پوست و مو، اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

امتیاز به این صفحه
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *